تحصیل در کانادا

چرا در کانادا تحصیل تحصیل کنیم؟

کانادا پس از روسیه دومین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت، با تراکم جمعیت حدود 4 نفر در هر کیلومتر مربع است.
کانادا دارای 96 دانشگاه پراکنده در مناطق شهری و منطقه ای خود است که اکثر آنها از دانشجویان بین المللی استقبال و هر ساله حدود 572000 دانشجوی بین المللی را جذب می کنند. یکی از جنبه هایی که کانادا را خاص می کند این است که دارای دو زبان رسمی است:

انگلیسی در بیشتر بخش های غربی و فرانسوی در استان شرقی کبک. برای کسانی که مایل به مطالعه زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) یا فرانسه به عنوان زبان دومFSL) ) هستند، کانادا بهترین مکان است.

مردم کانادا به مردمی بسیار دوستانه معروف هستند و علاوه بر انگیزه های فراوان برای تحصیل در کانادا، این کشور دائماً در آستانه سیستم های اجتماعی و فناوری قرار دارد و باعث می شود که با ماهیت آزاداندیشی دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند بسیار سازگار باشد.

دانشگاه های کانادا

اگر به دنبال تحصیل در کانادا هستید ممکن است هدف اولیه شما شهرهای بزرگ کانادا یعنی ونکوور، تورنتو و مونترال باشند. بر اساس QS Best Student Cities 2023، مونترال چهاردمین شهر دانشجویی برتر جهان و تورنتو در رتبه پانزدهم و ونکوور در رتبه بیستم هستند.
رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2023 از 96 دانشگاه کانادایی، 21 دانشگاه را در این لیست قرار داده است. در اینجا 10 مورد برتر آورده شده است:

  1. Queen’s University
  2. University of Calgary
  3. Western University
  4. University of Waterloo
  5. Université de Montréal
  6. McMaster University
  7. University of Alberta
  8. University of British Columbia
  9. McGill University
  10. University of Toronto

کانادا همچنین دارای بیش از 150 کالج است که دوره های کوتاه مدت و دیپلم ارائه می دهند. ممکن است دوره ای را بیابید که کاملاً مناسب شما باشد. در حالی که شما باید همان فرآیند اخذ ویزای دانشجویی را طی کنید، ممکن است مقداری پول در شهریه کلی صرفه جویی کنید.

سال تحصیلی کانادا به طور کلی از سپتامبر شروع می شود، اگرچه ممکن است برخی از دوره های تحصیلات تکمیلی دیر یا زود شروع شوند.

دوره های محبوب در کانادا

دریافت مدرک لیسانس در کانادا به شما دانش و صلاحیت های لازم را برای دنبال کردن شغلی در رشته انتخابی خود یا ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد/ دکتری می دهد.

ساختار مدرک دوره های کارشناسی رویکرد آزادتری در مورد دروس دارد. پس از اتمام هر دوره، تعداد معینی واحد درسی داده می شود و دانشجو این امکان را دارد که از بین دروس ارائه شده در دپارتمان مورد نظر خود انتخاب کند که این با ساختار مدرک تحصیلی در فرانسه که در آن موسسه تصمیم می گیرد هر ترم کدام دروس را باید گذرانده شود متفاوت است.

رقابت برای پذیرش در اکثر دانشگاه ها بالاست. علاوه بر شرکت در آزمون مهارت زبان، هر مدرکی مبنی بر موفقیت های دبیرستان (معدل، داوطلبی در باشگاه های دانش آموزی و غیره) شانس قبولی شما را افزایش می دهد.

مقطع کارشناسی ارشد

تا چند سال گذشته، کانادا (و ایالات متحده) فقط دانشجویان با مدرک لیسانس 4 ساله را در مقاطع کارشناسی ارشد خود می پذیرفت، در حالی که دوره های لیسانس اکثر کشورها 3 ساله است. اما تقاضای دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در کانادا هستند به طور چشمگیری افزایش یافته است (11٪ از سال 2017) و دانشگاه ها اکنون مدارک لیسانس 3 ساله را به عنوان پیش نیاز مقاطع کارشناسی ارشد می پذیرند.

اکثر دوره های کارشناسی ارشد 1-2 سال طول می کشند و به صورت کارشناسی ارشد (MSc) یا کارشناسی ارشد هنرMA) ) ارائه می شوند. اگر می خواهید مدت زمان تحصیلات تکمیلی خود را حتی بیشتر کاهش دهید، می توانید بین کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA)، کارشناسی ارشد مهندسی (MEng)، یا کارشناسی ارشد هنرهای زیبا(MFA) یکی را انتخاب کنید. مدرک کارشناسی ارشد سالیانه حدود 13000 تا 20500 دلار کانادا هزینه خواهد داشت. همچنین یک برنامه فوق‌العاده اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWPP) تا برای تشویق دانشجویان بین‌المللی وجود دارد تا پس از پایان تحصیلات تکمیلی شغلی پیدا کنند. 90 درصد از کسانی که پس از اتمام دوره تحصیلات تکمیلی در سراسر کانادا می مانند، ظرف 6 ماه جذب نیروی کار شده اند.

مقطع دکتری

آیا می خواهید تحصیلات تکمیلی خود را یک گام دیگر به جلو بردارید؟ چه قبلاً مدرک کارشناسی ارشد خود را در جای دیگری به پایان رسانده باشید، یا در حال حاضر در حال پایان دادن به آن هستید، دوره دکتری در کانادا با مزایای فراوانی همراه خواهد بود.

باز هم، شهریه دانشگاه های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی که در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند، جذاب‌تر از همسایه آمریکای شمالی در جنوب، و همچنین استرالیا و بریتانیا است. برخی از دانشگاه های کانادا در حال کاهش یا حتی حذف هزینه های اضافی برای دانشجویان بین المللی در مقطع دکتری خود هستند.

در حال حاضر نزدیک به 200000 دانشجوی بین المللی در حال تحصیل در مقطع دکتری در کانادا هستند که ممکن است بین سه تا شش سال طول بکشد. پس از اتمام دکتری، شما دارای مجوز کار 3 ساله هستید که در نهایت می تواند منجر به اقامت دائم یا شهروندی شود.

هزینه ی دوره ها

اگر تا به حال متوجه نشده اید، هزینه تحصیل در کانادا به عنوان دانشجوی بین المللی به طور کلی بسیار کمتر از هزینه تحصیل در بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا است!

هزینه ها بسته به موسسات بسیار متفاوت است، اما به طور کلی، شما 20000-30000 دلار کانادا در سال برای برنامه های کارشناسی پرداخت خواهید کرد. هزینه دوره های تحصیلات تکمیلی معمولاً کمی پایین تر اجرا می شوند (حدود 16000 دلار کانادا در سال)، در حالی که برنامه های MBA اجرایی معمولاً بیشتر هستند (30000 دلار کانادا در سال).

هزینه های زندگی عمدتاً بستگی به عادات خرج کردن شما و شهر محل زندگی دارد. برای دریافت ویزای دانشجویی باید حداقل 10000 دلار کانادا در سال برای هزینه های زندگی کنار گذاشته شود، اگرچه اکثر دانشگاه ها نزدیک به 15000 دلار کانادا را توصیه می کنند. بهتر است که برای هر گونه هزینه غیرمنتظره، کمی پول اضافی در نظر بگیرید.

بیمه تحصیلی

مزیت بزرگ دیگر برای تحصیل در کانادا این است که برخی از استان ها نوعی بیمه درمانی را به صورت رایگان به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. نکته مهمی که در اینجا باید بررسی شود این است که بیمه درمانی دقیقاً چه چیزی را پوشش می دهد، زیرا این میزان بین استان ها به طور قابل توجهی متفاوت است. اگر در استانی تحصیل می کنید که بیمه درمانی رایگان ارائه نمی دهد، باید هماهنگی های لازم را هنگام درخواست ویزای تحصیلی خود انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید که چه بیمه درمانی بخرید و چه برای بیمه درمانی رایگان درخواست دهید، زمان بندی بسیار مهم است.

منابع مالی برای تحصیل در کانادا

اگرچه ممکن است هزینه دوره برای دانشجویان بین المللی در مقایسه با کشورهای دیگر مانند پول جیبی به نظر برسد، اما پرداخت هزینه تحصیلات عالی همچنان می تواند بسیار دشوار باشد. می توانید برای کمک به کاهش بخشی از هزینه ها برای کمک هزینه تحصیلی درخواست بدهید.

دانشگاه‌های کانادا طیف گسترده‌ای از بورسیه‌های تحصیلی خود را ارائه می‌دهند، از دستاوردهای علمی و ورزشی تا رشته‌های تحصیلی خاص‌تر. همچنین ایده خوبی است که در مورد سازمان های کشور خود که بورسیه تحصیلی خارج از کشور ارائه می دهند، به طور کامل تحقیق کنید.

اگرچه درخواست ویزای دانشجویی شما را ملزم می کند که ثابت کنید بدون کار، بودجه کافی برای مدت تحصیل خود خواهید داشت، کار در دانشگاه یا خارج از دانشگاه راهی عالی برای تکمیل مقداری از هزینه های شما است. به عنوان یک دانشجوی تمام وقت در کانادا، شما حق دارید 20 ساعت در هفته در طول ترم ها و تمام وقت در تعطیلات زمستانی/تابستانی کار کنید.

ویزای دانشجویی

شما می توانید تا 6 ماه بدون ویزای تحصیلی در کانادا تحصیل کنید. با این حال، اگر می خواهید کار کنید، باید مجوز مناسب برای این کار داشته باشید. مدارک زیر برای درخواست مجوز تحصیل مورد نیاز است:

  • اثبات پذیرش– نامه پذیرشی که از دانشگاه خود دریافت کرده اید.
  • اثبات هویت – ارائه یک پاسپورت معتبر
  • اثبات وجوه کافی – 10000 دلار کانادا در سال + 833 دلار برای هر ماه اضافی.
  • هزینه برنامه 150 دلار کانادا است و این روند به طور قابل توجهی کمتر از سایر کشورها دردسر دارد.همچنین ارائه توضیح نامه نیز می تواند این روند را تسریع کند.

نحوه درخواست برای تحصیل در کانادا

به طور کلی برای اقدام به تحصیل در کشورهای اروپایی باید مهارت زبان خود را تقویت کنید، همچنین ریز نمرات تحصیلات قبلی، تمکن مالی و پوشش درمانی را ارائه دهید. حصول اطمینان از برآورده شدن تمام الزامات موسسه ای که می خواهید برای آن درخواست بدهید، گامی کلیدی در کاهش مشکلات در آینده است.

هنگام درخواست دادن برای اکثر دانشگاه ها اگر از رشته تحصیلی تان مطمئن نیستید، نگران نباشید. دانشگاه های کانادا معمولاً با تغییر رشته کاملاً انعطاف پذیر هستند.

موسسات آموزشی تعیین شده مدارسی هستند که توسط یک دولت استانی یا منطقه ای برای میزبانی از دانش آموزان بین المللی تایید شده اند. مطمئن شوید که برای مدرسه ای که در این لیست قرار دارد درخواست می دهید.

اگر مایل به شروع تحصیل در ماه سپتامبر هستید، باید حداکثر تا ماه مارس درخواست دهید. برخی از دانشگاه‌ها بازه های متفاوتی دارند، پس حتماً در مورد دانشگاه‌هایی که می‌خواهید درخواست بدهید تحقیق کنید.

الزامات زبان

از آنجایی که کانادا یک کشور دو زبانه است، دوره های آموزشی در دانشگاه های کانادا به دو زبان انگلیسی یا فرانسوی تدریس می شود. حتی اگر زبان مادری تان انگلیسی یا فرانسوی است، باید در آزمون مهارت زبان شرکت کنید. اگر برای دانشگاه های انگلیسی زبان درخواست می دهید، مدرک مورد نیاز آیلتس و برای دانشگاه های فرانسوی زبان، مدرک مورد نیاز TEF است.
هزینه ها به طور کلی حدود 100 دلار است.